Voeding met quercetine

voeding met quercetine

Voeding met quercetine om de veroudering tegen te gaan

Quercetine behoort tot de flavonoïden. Een flavonoïde is een pigmentstof en een antioxidant. We vinden ze terug in groenten en fruit. Antioxidanten zijn van belang voor het lichaam. Dat komt doordat ze schade van vrije radicalen zullen bestrijden. Ze zullen het lichaam ook gaan beschermen tegen deze schade. Dit zorgt ervoor dat we een lager risico krijgen op bepaalde chronische aandoeningen. De voornaamste zijn diabetes, alzheimer, kanker en hartziekten.

Wat doen antioxidanten?

appelHet belangrijkste wat deze antioxidanten zullen doen is het lichaam beschermen tegen vroegtijdige veroudering. We worden elke dag blootgesteld aan gevaarlijke stoffen voor ons lichaam. Denk maar aan de vervuiling. Maar vooral de dingen die we eten kunnen ervoor zorgen dat we te maken krijgen met het vroeger afsterven van onze cellen. Denk dan maar aan de zovele bewerkte voedingsmiddelen die we dagelijks op het bord krijgen. De chemische middelen waarmee vlees bewerkt wordt. En zelfs de vele ongezonde dranken die we dagelijks nuttigen.

We hebben dus nood aan antioxidanten die deze aanvallen kan helpen bestrijden. Quercetine is daar een uitstekend voorbeeld van. In dit artikel gaan we de belangrijkste voeding met quercetine bespreken. Maar voor we naar de quercetine voedingsmiddelen gaan, zullen we eerst even enkele voordelen toelichten.

Gerelateerd:  Waarvoor Kunnen We Cranberry Pillen Gebruiken?

Wat is de werking van quercetine?

Hoge bloeddruk verlagen

Quercetine zal ervoor zorgen dat de bloedvaten ontspannen. Het antioxidant heeft ook een ontstekingsremmende werking. Dat zal er samen voor zorgen dat we een hoge bloeddruk kunnen behandelen.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat we door regelmatig voeding met quercetine te eten kunnen zorgen voor een daling in de bloeddruk. De effecten zijn niet enorm, maar belangrijk genoeg om te vermelden.

Cholesterol verlagen

Steeds meer mensen hebben te maken met een hoog cholesterol. Heel vaak zonder dat we het zelf beseffen. Quercetine kan helpen om de LDL cholesterol te verlagen en om de HDL cholesterol te verhogen. Mensen met een hoog cholesterol doen er dus goed aan om voldoende quercetine voeding te eten.

Beschermt het hart

quercetine beschermt het hartWanneer we zien dat we de bloeddruk kunnen verlagen. En ook het cholesterol kunnen verlagen. Dan hebben we reeds 2 belangrijke feiten aangepakt die het risico op hartziekten verhogen. Verder zal dit antioxidant er voor gaan zorgen dat de spieren rondom de bloedvaten soepel blijven. Dat zal op zich ook onze bloedvaten en het hart beschermen tegen oxidatieve schade.

Ontstekingsremmende werking

Alle aandoeningen worden veroorzaakt door ontstekingen. Wanneer we te maken krijgen met chronische aandoeningen, dan komt dat doordat we voortdurend last hebben van terugkerende ontstekingen. Quercetine zal ervoor zorgen dat we deze schade kunnen herstellen. Het zal daarnaast ook bescherming bieden tegen de vorming van nieuwe ontstekingen. Dat verhoogt dan ook de leeftijd van onze cellen. Daarmee verhinderen we dat de cellen vroegtijdig kunnen afsterven.

Verhoogt het uithoudingsvermogen

Onderzoek heeft aangetoond dat een quercetine supplement bescherming kan bieden bij mensen die lange-afstand sporten uitoefenen. Het zou vooral beschermen tegen aandoeningen aan de luchtwegen als gevolg van intensieve training.

Gerelateerd:  Kaliumtekort Symptomen Oorzaken & Voorgoed Verhelpen

Daarnaast stelde men vast dat quercetine een duidelijk voordeel opleverde voor het uithoudingsvermogen tijdens het uitvoeren van fysieke proeven.

Helpt allergieën vermijden

Wanneer we last hebben van pollen in de lucht tijdens de zomermaanden kunnen we wel eens op zoek gaan naar natuurlijke middelen die dit fenomeen kunnen onderdrukken.

Histamine is een stof die wordt aangemaakt door ons lichaam. We vinden het echter ook terug in vele dierlijke voedingsmiddelen. Wanneer we onder stress staan of wanneer we te maken krijgen met een allergische reactie, zal er histamine worden vrijgegeven. Dit kan ontstaan door pakweg elke allergie. De meest voorkomende zijn dan hooikoorts. Maar kan evengoed ook een allergie aan bepaalde insectenbeten zijn, of aan bepaalde voedingsmiddelen zoals lactose.

Wanneer deze histamine wordt vrijgegeven krijgen we te maken met de bekende symptomen zoals een lopende neus, uitslag op het gezicht op het lichaam, jeuk en irritatie. Doordat quercetine de vrijgave van histamine gaat tegenwerken, krijgen we een duidelijke daling van deze symptomen.

Stimuleert de lever

Voeding met quercetine zou ervoor zorgen dat onze lever efficiënter kan omgaan met gifstoffen die in het lichaam terechtkomen. Onderzoeken hebben kunnen aantonen dat de lever beter beschermd is tegen deze giftige stoffen, wanneer een supplement met quercetine wordt gebruikt.

Beste voedingsmiddelen met quercetine

Kappertjes

kappertjes quercetineKappertjes zijn bekendheid aan het verwerven in onze landen. Ze worden hoofdzakelijk gebruikt in landen als Italië. Daar bestaan een aantal traditionele gerechten waarin de kappertjes gebruikt worden.

Ze hebben een hoge hoeveelheid quercetine. Hoewel ze spijtig genoeg in kleine hoeveelheden worden toegevoegd aan het recept, hebben ze toch nog een uitstekende dosis te bieden. (175 mg per 100 gram)

Gerelateerd:  Beste 10 Bronnen Van Kalium Voeding

Lavas of maggiplant

De smaak van lavas is te vergelijken met die van selder. Al behoort de plant tot dezelfde familie als peterselie. Dit kruid wordt hoofdzakelijk gebruikt in West-Azië en in sommige kleinere delen van Europa. Het bevat een enorme hoeveelheid quercetine (168 mg per 100 gram).

Bessen

bessen quercetineAlle bessen zijn rijk aan flavonoïden. Ze behoren dus allemaal tot de voeding met quercetine. Al zijn deze hoeveelheden niet te vergelijken met die van lavas of kappertjes natuurlijk. We moeten het stellen met gemiddeld 10 mg per 100 gram.

Ajuinen

Ajuinen bevatten een concentratie aan antioxidanten. Waaronder dus ook quercetine. De rode ajuinen zijn hier het beste voorbeeld. Zij zijn goed voor maar liefst 20 mg per 100 gram. Verder bevatten alle andere ajuinen ook een hoeveelheid maar die is een stuk lager dan de rode variant.

Appelen

1 Appel levert gemiddeld 60 calorieën. Voor die 60 calorieën krijgen we nog eens 10 mg quercetine. Een belangrijke reden om af en toe aan appeltje te eten dus.

Druiven

Naast het feit dat druiven resveratrol bevatten, vitamine A, vitamine C en bepaalde vitamines B. Ook hebben druiven een gemiddelde hoeveelheid van 4 mg per 100 gram quercetine.

Heeft quercetine bijwerkingen?

Wanneer we onze hoeveelheid halen uit voeding met quercetine dan hoeven we ons zeker geen zorgen te maken. Wanneer we een supplement nemen echter, dan kan de werking zorgen voor een verminderde opname van bepaalde medicijnen tegen diabetes. Het is dus niet aangeraden voor mensen die medicijnen nemen tegen diabetes.

Het is ook afgeraden om hogere dosissen te nemen dan de dosis die wordt aangegeven. Omdat een te hoge hoeveelheid teveel druk op de nieren zou leggen en daarbij schadelijk kan zijn.


Related posts

Leave a Comment