Wat zijn de Beste Kruiden Tegen Depressie

kruiden tegen depressie

Wat zijn de Beste Kruiden Tegen Depressie

kruiden bij depressieKruiden tegen depressie kunnen worden gebruikt als een alternatief tegen de aandoening. Deze kruiden tegen depressie hebben een krachtige werking. Wat de meeste mensen niet weten is dat medicatie tegen de aandoening vaak dezelfde werking heeft als de kruiden tegen depressie. Zo zal het ook de neurotransmitters in de hersenen gaan stimuleren. Daardoor ontstaat er een verhoogde productie van serotonine en dat zorgt voor verbeterde gemoedstoestand. Dit zorgt op zijn beurt voor een vermindering van de symptomen van depressie.

Sint-Janskruid

Sint-Janskruid behoort tot de meest krachtige kruiden tegen depressie. Men heeft wetenschappelijk kunnen aantonen dat de werking van sint-janskruid te vergelijken is met medicijnen die worden genomen om de aandoening te behandelen.

Zo zullen deze kruiden tegen depressie ook gaan inwerken op de neurotransmitters. Meer serotonine doen aanmaken in de hersenen en er op die manier voor zorgen dat we minder symptomen ervaren van de ziekte. Sint-Janskruid wordt hoofdzakelijk gebruikt via een supplement.

Rozewortel

rhodiola tegen depressieRozewortel behoort ook tot de krachtige kruiden tegen depressie. Omdat ze net als bij sint-janskruid de hoeveelheid serotonine in de hersenen gaan verhogen. Deze verhoging van serotonine zal zorgen voor een verbeterde gemoedstoestand. We zien vaak bij het gebruik van anti depressiva medicatie, dat zij ook het serotonine gehalte zullen doen toenemen.

We zien bij het gebruik van rozenwortel of rhodiola hetzelfde effect. En wordt daarom gezien als een gezonder alternatief voor medicijnen tegen depressie.

Gerelateerd:  Ashwagandha tegen angst gebruiken

Rozewortel wordt gezien als een adaptogeen. Daarbij zal het de gevolgen en effecten van stress gaan tegenwerken. Ook zal het lichaam beter bestand worden tegen stress door deze middelen te gebruiken.

Het wordt ook vooral gebruikt om vermoeidheid tegen te gaan die ontstaat als gevolg van stress. Rhodiola of rozenwortel kan worden gebruikt via een supplement.

Ashwagandha

Ashwagandha is ook lid van de familie adaptogenen. Dat betekent dat ze ook heel goed kunnen worden ingezet bij stressgerelateerde problemen.

ashwagandha tegen depressieZo heeft ashwagandha aangetoond heel effectief te zijn tegen angst. Men kon de werking van het supplement vergelijken met die van lorazepam. Een medicijn die hoofdzakelijk wordt toegediend aan mensen die last hebben van spanningen.

Lorazepam werkt als een spierontspanner en zal ook het zenuwstelsel ontspannen. Ashwagandha heeft een werking die even krachtig is als dit medicijn.

Ook heeft ashwagandha of withania somnifera zoals de botanische naam luidt, serotonine en dopamine verhogende effecten. We zien een duidelijk verbeterde gemoedstoestand. Ook slaapproblemen worden verholpen wanneer we moeilijk in slaap raken als gevolg van angst of spanningen, of wanneer we ons teveel zorgen maken.

Daardoor behoren ook deze tot de kruiden tegen depressie. Doordat het supplement de symptomen van de aandoening gaan helpen onderdrukken.

Dong Quai

dong quaiDong Quai behoort niet meteen tot de algemene kruiden tegen depressie. Maar kan wel gebruikt worden door vrouwen in de menopauze of vrouwen die last hebben van PMS. En daardoor depressiviteit als symptomen ervaren.

De werking van het kruid is iets anders dan de meeste kruiden tegen depressie. Zo zal vooral de schommeling in het oestrogeen hier behandeld worden.

Gerelateerd:  Welke kruiden zijn goed voor de erectie?

Schommelingen van het oestrogeen kunnen leiden tot wisselende gemoedstoestand en uiteindelijk depressie. Het supplement heeft bloedverdunnende eigenschappen en mag niet worden gebruikt in combinatie met bloedverdunners. Ook wordt het niet aangeraden bij vrouwen die zwanger zijn. Hoewel het de vruchtbaarheid kan verbeteren bij vrouwen. Toch wordt het beter vermeden tijdens de zwangerschap omwille van zijn oestrogeen-achtige effecten.

Het wordt algemeen afgeraden om hoge dosissen te gebruiken via een dong quai supplement. Omdat het bepaalde soorten oestrogeen gerelateerde kankers zou kunnen uitlokken bij gebruik van hoge doseringen.

Omega 3

omega 3 depressieHoewel dit niet meteen gezien wordt als een van de kruiden tegen depressie. Toch hebben we een aantal gunstige resultaten gevonden bij het gebruik van omega 3. Zo hebben we kunnen vaststellen dat mensen met voldoende omega 3 in het bloed, een verlaagde kans maakten op depressie. Ook konden we vaststellen dat de mensen met depressie, vaker te maken hebben met een verlaagde hoeveelheid omega 3 in het bloed.

Volgens de Psychiatrictimes hebben we vastgesteld dat omega 3 vetzuren zeer krachtig kunnen zijn in de behandeling tegen zware depressie. Het zijn hier vooral EPA vetzuren die daar een rol in spelen. Want via onderzoeken bij DHA vetzuren alleen, zien we geen enkel resultaat.

Onderzoeken waarbij DHA en EPA gebruikt werden toonden een gunstig resultaat en verlichtte de symptomen van depressie. De beste resultaten zagen we bij EPA alleen en vooral dan in combinatie met medicatie.

omega 3 in zalmWanneer de EPA vetzuren getest werden in combinatie met medicatie tegen depressie zien we een krachtiger resultaat dan bij de medicatie of de EPA vetten alleen.

Gerelateerd:  Rozenwortel Werking en Bijwerkingen

Niet alleen bij depressie

Niet alleen bij mensen met depressie zien we gunstige effecten bij het gebruik van omega 3. Ook patiënten met een bipolaire stoornis hebben baat bij het gebruik van omega 3 vetzuren.

Dit gaat dan vooral om de depressieve fase bij deze patiënten. Voor de manische fase zien we geen echte verbetering bij het gebruik van deze vetzuren.

Wat vooral belangrijk is

Een ander onderzoek gaat nog iets dieper in op de voordelen. Hier zien we vooral dat niet alleen een verhoogde inname van omega 3 vetzuren belangrijk is. Ook moeten we zorgen voor een gezonde verhouding tussen de omega 3 en 6 vetzuren. Wat niet altijd een makkelijk gegeven is. We zien dat bijna alle mensen in het Westen een te hoge hoeveelheid omega 6 hebben. Dit komt door de vele voedingsmiddelen in ons dagelijks dieet, die een stuk meer omega 6 bevatten dan 3.

De beste manier om deze hoeveelheid omega 3 dan te verhogen is door een supplement te gaan gebruiken.


Related posts

Leave a Comment