De Werking Van Spirulina

spirulina

Spirulina is een soort algen. Ze bevatten enorm veel voedingsstoffen en kunnen gebruikt worden als aanvulling op een gezond dieet. Hoewel spirulina misschien niet zo bekend zal klinken bij mensen met een gewoon voedingspatroon. Het wordt echter al jaren gebruikt door vegetariërs en veganisten om eventuele voedingstekorten weg te werken. Omdat het zo voedzaam is, zijn er een groot aantal voordelen verbonden van het gebruiken van spirulina in ons dagelijks dieet.

spirulina werking

 

In deze post zullen we proberen de verschillende voordelen ten aanzien van onze gezondheid op te sommen.

De voedingswaarde van spirulina

voedingswaarde spirulina

Spirulina heeft een groot arsenaal aan voedingsstoffen voor ons in petto. Dat is dan ook de enige reden waarom we het kunnen zien als een multivitamine. We vinden er bijna alle mineralen in terug. En we vinden er ook bijna alle vitamines in terug.

Vitamine B12

Ook vinden we B12 in spirulina. Maar daar moeten we even nader op ingaan. De vitamine B12 die we vinden in spirulina kunnen we niet opnemen of niet gebruiken door het lichaam. Het is dus geen goed idee om spirulina te gebruiken om uiteindelijk een B12 tekort op te lossen.

Er zijn echter heel wat bronnen die het tegendeel beweren. Wij gingen daarom op onderzoek uit. En kwamen tot de vaststelling dat er wel degelijk bio-actief B12 in spirulina aanwezig kan zijn. Maar dat deze waarden heel sterk verschillen per merk van de tabletten. En dat die zelfs per tablet heel sterk kunnen verschillen. Ook zou de overgrote hoeveelheid pseudo vitamine B12 zijn. Die we dus niet kunnen opnemen in het lichaam. (bron)

Wat we hieruit kunnen besluiten is dat spirulina echter wel kan gebruikt worden als extra aanvulling op een B12 rijk dieet of supplement. Maar dat we er wel zeker rekening moeten mee houden dat de bio-actieve waarde in spirulina heel verschillend kan zijn per tablet. En uiteindelijk overheerst wordt door een overgrote hoeveelheid pseudo B12. Het is dus geen goed idee om de hoeveelheid B12 in spirulina mee te rekenen in onze dagelijkse aanbevolen dosis.

Gerelateerd:  Voeding met Vegetarische Omega 3

IJzer

Maar liefst 82.7 mg ijzer vinden we terug in een portie spirulina van 100 gram. Dat is een ontzettend hoge hoeveelheid. Er zijn maar weinig voedingsmiddelen die een hogere hoeveelheid aan ijzer kunnen leveren. Ik kan er momenteel geen enkele noemen.

De hoge hoeveelheid ijzer in spirulina is een zeer gunstig gegeven wanneer we louter en alleen plantaardige voeding eten. Of wanneer we weinig vlees eten. We moeten er echter wel rekening mee houden dat de ijzer in spirulina van een andere soort is dan die in dierlijke voedingsmiddelen.

Dit soort ijzer heet non-heemijzer. En non-heemijzer wordt moeilijk opgenomen door het lichaam. We kunnen echter het lichaam een handje helpen met de opname door vitamine C toe te voegen aan onze maaltijd. Een uitstekend idee om de opname van ijzer te verhogen in ons lichaam is dus door een glas sinaasappelsap of citroensap te drinken terwijl we een spirulina tablet nemen. Dat zal de opname van het mineraal ontzettend doen stijgen. En zal bijna even hoog zijn als de opname van het mineraal uit dierlijke voeding.

Zink

We zien ook een relatief hoge hoeveelheid zink in spirulina. Zo’n 3.4 mg. De aanbevolen dosis voor volwassenen bedraagt gemiddeld 10 mg. Vrouwen hebben iets minder nodig dan mannen. We kunnen dus stellen dat 8 a 9 mg voor vrouwen volstaat. En mannen beter opteren voor 11 a 12 mg per dag.

Zink heeft eigenlijk hetzelfde probleem als ijzer wanneer we het krijgen uit plantaardige voeding. Hoewel de zink uit plantaardige voeding geen andere structuur heeft. Toch bevatten plantaardige voedingsmiddelen met zink enorm veel fytaat. Dit kan opgelost worden door bijvoorbeeld peulvruchten enkele uren in water te leggen. Op die manier kan het fytaat voor een groot stuk worden opgenomen door het water. Dit fytaat zorgt voor een verminderde opname van het mineraal uit plantaardige voeding.

Gerelateerd:  Voeding met Vegetarische Omega 3

Bij spirulina kunnen we dus moeilijk onze tabletten in water leggen gedurende enkele uren. Om die reden kunnen we niet stellen dat we daadwerkelijk 3.4 mg zullen opnemen uit 100 gram spirulina. Maar moeten we eerder rekenen op 50% of zo’n 1.7 mg. (bron)

Vitamine D

vitamine d

Ook bevat spirulina een hoeveelheid vitamine D. We hebben per 100 gram iets meer dan 1/3 van de dagelijkse aanbevolen dosis aan vitamine D. In de winter is dit wel handig. Wanneer we nog paddenstoelen toevoegen aan ons dieet bijvoorbeeld. Of wanneer we vis en zeevruchten kan dat ervoor zorgen dat we tijdens de winter toch nog de aanbevolen dosis halen.

We hebben per dag zo’n 600 IU als volwassenen. Mensen ouder dan 55 hebben nood aan 800 IU. Tijdens de zomer is dat heel makkelijk te halen door elke dag enkele minuten zon op te pikken. In de winter is dit echter onmogelijk omdat de zon niet krachtig genoeg is om een adequate hoeveelheid aan te maken.

Vitamine D voeding situeert zich vooral in de oceaan. Alle soorten vis en zeevruchten bevatten namelijk hoge hoeveelheden. Voor vegetariërs zijn er slechts 2 opties. We hebben eieren, soms ook zuivelproducten maar dat hangt af van product tot product. En voor veganisten hebben we slechts paddenstoelen die ook wel vaak een hoge hoeveelheid kunnen bevatten.

Daarnaast bevatten alle zuivelvervangende producten ook wel een toegevoegde hoeveelheid vitamine D van gemiddeld 15% van de aanbevolen dagelijkse dosis.

Andere belangrijke voedingsstoffen

We vinden ook een hoeveelheid DHA of docosahexaeenzuur terug in spirulina. Dat is één van de weinige plantaardige bronnen van dit belangrijke omega 3 vetzuur. In heel wat zaden en noten vinden we ALA terug. Of Alfa Linoleenzuur. Maar dat kan slechts voor een heel kleine hoeveelheid worden omgezet in DHA en EPA. En zal in de meeste gevallen onvoldoende zijn voor de dagelijkse aanbevolen dosis te halen.

Tenzij we natuurlijk een vetrijk dieet volgen waarbij we heel wat zaden en noten aan ons dieet toevoegen.

Gerelateerd:  Voeding met Vegetarische Omega 3

Toch kan niet meteen gesteld worden dat we met spirulina deze waarden makkelijk zullen halen. Met slechts 1.57 mg per 100 gram halen we de aanbevolen dosis van 250 mg per dag niet aan DHA. Er bestaan echter wel supplementen die zijn vervaardigd op basis van algen. Waarbij de DHA wel degelijk geconcentreerd is. Die kunnen dan beter helpen als een manier om de dagelijkse aanbevolen dosis te halen.

Voordelen voor onze gezondheid

Het belangrijkste voordeel van spirulina is natuurlijk dat het zal helpen om onze eventuele voedingstekorten weg te werken. Met de hoge hoeveelheden vitamines, mineralen en aminozuren.

Maar we hebben ook nog andere voordelen bij het gebruik ervan.

Cholesterol aanpakken

Wanneer we te maken hebben met hoge cholesterol dan kunnen we ook profiteren van de werking van spirulina. Het LDL of slechte cholesterol zal namelijk gaan dalen en daardoor krijgen we een verminderde kans op hart en vaatziekten.

Naast het verlagen van het LDL cholesterol zien we ook dat de triglyceriden gaan dalen. Dat zijn de zogenaamde bloedvetten.

Anti-veroudering

We krijgen een enorme hoeveelheid antioxidanten in het lichaam wanneer we spirulina gebruiken. Dat zal er voornamelijk voor zorgen dat vrije radicalen uit het lichaam worden geweerd. Deze kunnen de cellen dan minder schade aanrichten. En op die manier zorgen voor het vroegtijdig afsterven van de cellen.

Dankzij deze krachtige antioxidante werking zien we dat de vorming van rimpels en andere tekenen van veroudering uitblijven.

Natuurlijke oplossing tegen candida

Candida is een aandoening die wordt veroorzaakt door schimmels en bacteriën. Dat kan voor problemen zorgen. Vooral dan een slechte adem veroorzaken of een stinkende vagina veroorzaken.

De antibacteriële werking van spirulina zal op een natuurlijke manier komaf maken met candida.

Gebruik

spirulina tabletten

We kunnen spirulina enkel gebruiken via tabletten. Men raadt aan om niet meer dan 20 tot 25 gram per dag te gebruiken. En dit ook geleidelijk aan op te bouwen.

De hoge concentratie aan mineralen en vitamines kan namelijk in hoge hoeveelheden voor problemen met de spijsvertering zorgen.


Leave a Comment