PMS (premenstrueel syndroom) symptomen bestrijden


PMS Symptomen en oplossingen

Premenstrueel syndroom of PMS is een probleem die bij heel wat menstruerende vrouwen voorkomt. Zowat de helft van de vrouwen heeft wel eens in haar leven te maken met deze problemen. Gelukkig zijn er ondanks deze hoge aantallen, toch heel wat dingen die we kunnen doen. Waardoor we ons kunnen wapenen tegen deze problemen. En ze proberen in de toekomst vermijden.

PMS symptomen

pms symptomenDe meest voorkomende symptomen bij vrouwen tijdens PMS zijn vermoeidheid, depressie, pijnlijke borsten, krampen, opgeblazen gevoel en emotionele problemen.

Deze pms symptomen kunnen optreden zo’n 10 dagen voor de menstruatie. Ze kunnen pas eindigen wanneer de menstruatie al enige tijd bezig is.

De oorzaken van PMS hebben vooral te maken met hormonale veranderingen. Die kunnen in de hand worden gewerkt door de voeding die we eten. Echter kunnen we ook te maken hebben met stress of depressie. Die zullen de symptomen dan ook in de meeste gevallen erger maken.

Toch is PMS eerder afhankelijk van hoe weerbaar vrouwen zijn op dat gebied. Je kan twee vrouwen met exact dezelfde gewoontes bekijken. De één zal last hebben van de symptomen. Terwijl de andere vrouw geen enkel probleem ondervindt.

Oplossingen tegen PMS

We kunnen er veel tegen doen. We kunnen onze voeding aanpassen en ervoor zorgen dat we minder met stress te maken krijgen in ons leven. Het eerste wat we gaan bekijken is onze voeding.

Gerelateerd:  Kruiden die het cortisol verlagen

Voeding verbeteren

Wanneer we minder ongezonde voeding gaan eten zullen we reeds een verbetering kunnen opmerken.

Dat houdt in dat we minder ongezonde fastfood zullen eten. Minder snelle suikers gaan eten. Zout gaan matigen. En ook cafeïne matigen.

Ongezonde vettige voeding, vooral dan transvetten. Zullen sneller leiden tot ontstekingen en problemen met het metabolisme. Suiker zal de bloedsuiker doen stijgen en daardoor ook weer de emotionele weerbaarheid aantasten. Verder draagt suiker ook bij tot het opgeblazen gevoel en kunnen krampen sneller ontstaan bij mensen met een suikerrijk dieet.

Zout zal dan weer zorgen voor het ophouden van vocht. Dat is niet handig bij vrouwen die reeds last hebben van een opgeblazen gevoel. Omdat ze dan nog meer vocht zullen ophouden en daardoor nog meer last zullen krijgen van de problemen.

Cafeïne heeft ook eerder invloed op het emotioneel invloed  functioneren. Teveel cafeïne kan ervoor zorgen dat we eerder vatbaar worden voor depressie of angstig worden.

Omega 3 rijke voeding en vezels is hier een zeer goed alternatief. Omega 3 zal ervoor zorgen dat het metabolisme goed blijft draaien. Het zal onze hersenen helpen voeden. Maar ook bijdragen aan een betere emotionele gezondheid tijdens en voor de menstruatie. Dat zal de PMS symptomen reeds sterk doen afnemen.

omega 3 pms

We vinden omega 3 in vis en zeevruchten. Maar ook in lijnzaad, walnoten, chiazaden, pompoenpitten, sesamzaden en vele andere noten en zaden. Er kan ook een omega 3 supplement gebruikt worden om de hoeveelheid omega 3 in het lichaam te verhogen. Wanneer we omega 3 gebruiken zullen we ook minder last hebben van krampen of een opgeblazen gevoel. De stof werkt als een ontstekingsremmer en zal daardoor de vorming van ontstekingen helpen vermijden.

Gerelateerd:  Zilverkaars tijdens de menopauze gebruiken

De vezels zullen ervoor zorgen dat onze stofwisseling vlotter verloopt. Zal de kans op een hoge bloedsuiker ook sterk doen afnemen. Het opgeblazen gevoel verdwijnt en we voelen ons duidelijk lichter.

Kruiden tegen pms

Ashwagandha

Ashwagandha PMS
Ashwagandha helpt tegen pms symptomen

Er zijn ook een aantal kruiden die kunnen helpen tegen symptomen PMS. Zo hebben we ashwagandha. Ashwagandha zal de balans tussen de hormonen helpen herstellen en daardoor een betere gemoedstoestand verwezenlijken.

De plant heeft een zeer krachtige werking op het cortisol of stresshormoon. En kan na 20 minuten reeds een stijgende cortisol terug in balans brengen.

Ashwagandha supplementen zijn ook een ideale oplossing om te gebruiken wanneer we onder stress staan of wanneer we te maken hebben met angst.

Rozenwortel

Rozenwortel zal vooral bijdragen aan een betere gemoedstoestand en zal op die manier de hoeveelheid serotonine verhogen in de hersenen. Waardoor de kans op depressie een stuk lager wordt. Ook de gemoedstoestand gaat sterk verbeteren wanneer rozenwortel supplementen gebruikt worden. De energie neemt toe en de vermoeidheid neemt af.

Valeriaan

Valeriaan kan dan weer gebruikt wanneer wanneer we vaker last hebben van krampen. De ontstekingsremmende en licht verdovende werking van de plant zal helpen om de pijn te onderdrukken. Ook gaan de spieren in de baarmoeder ontspannen waardoor de bloedvaten ook minder kans hebben om in contact te komen met de spieren. Wat vooral de krampen doet ontstaan.

Valeriaan kan zowel gebruikt worden door een supplement te gebruiken. Of door een extract te mengen met water.

Kamille

Het drinken van Kamille thee bijvoorbeeld, of het gebruiken van een kamille supplement kan er ook voor zorgen dat we meer gaan ontspannen. Dat we sneller in slaap kunnen raken. En dat vooral onze gemoedstoestand minder gaat lijden onder de veranderingen die plaatsvinden in het lichaam voor de menstruatie.

Gerelateerd:  Maca Werking en Bijwerkingen

Hoewel kamille het meest wordt gebruikt in thee door middel van verse gedroogde bloemen te leggen in net gekookt water. Toch kan er ook een supplement gebruikt worden.


Related posts

Leave a Comment