Wat zijn de voordelen van knoflook voor ons lichaam?

knoflook

Delen op:


Volg ons op:

Knoflook is een plant uit de Allium familie. Ze is zeer sterk gerelateerd aan ajuinen, sjalot en andere allium leden. Knoflook groeit in bijna alle delen van de wereld en is een zeer populair ingrediënt bij het koken. Ze heeft een zeer sterke geur en smaak en kan een slechte adem veroorzaken.

Toch wordt knoflook reeds duizenden jaren gebruikt omwille van zijn medicinale functie. Vele bekende beschavingen waaronder de Egyptenaren, Babyloniërs, Grieken en Romeinen hebben erover geschreven.

Wetenschappers weten dat de belangrijkste voordelen voor onze gezondheid te maken hebben met de bestanddelen die vrijkomen wanneer knoflook wordt gehakt of gekauwd. Een belangrijke stof die dan vrijkomt heet allicine en is verantwoordelijk voor een grote reeks voordelen van knoflook.



Weinig calorieën hoge voedingswaarde

Een teentje knoflook bevat slechts enkele calorieën (4.5 Kcal). Toch krijgen we daarvoor heel wat mineralen, vitamines en antioxidanten. We vinden onder meer:

  • mangaan
  • fosfor
  • koper
  • kalium
  • ijzer
  • calcium
  • selenium
  • vitamine B1, B6, C

Immuunsysteem versterken

Het gebruiken van knoflook in de keuken of het gebruiken van een supplement kan helpen om het immuunsysteem te versterken. In een 12 weken durende studie heeft de wetenschap aangetoond dat bij de mensen die een knoflooksupplement gebruiken, er 63% minder gevallen van verkoudheid waren.

Bloeddruk verlagen

Hartziekten zijn één van de meest voorkomende doodsoorzaken. Knoflook helpt de kans op hartziekten verlagen. We zien eerst en vooral een daling van de bloeddruk.

Gerelateerd:  Beste 10 Bronnen Van Kalium Voeding

In een andere studie was 600 tot 1.500 mg knoflookextract, even krachtig als het medicijn Atenolol tegen hoge bloeddruk. En dit over een periode van 24 weken.

De dosissen om deze effecten te bereiken staan gelijk aan 4 knoflookteentjes per dag.



Cholesterol verlagen

Knoflook zal het totale en het LDL cholesterol verlagen. Supplementen met allicine en knoflook verlagen het LDL cholesterol met gemiddeld 8 tot 15% (bron).

De slechte cholesterol LDL verlaagt, terwijl de goede cholesterol HDL onaangetast blijft. Te hoge triglyceride waarden verhogen ook het risico op hartziekten. Bij knoflook zien we geen verandering van de triglyceriden.

Krachtige antioxidanten

Veroudering treedt op wanneer vrije radicalen schade kunnen aanbrengen aan onze cellen. Knoflook bevat krachtige antioxidanten. Zij helpen deze vrije radicalen uit het lichaam te verwijderen. Daardoor kunnen we veroudering tegengaan.

Wetenschap toont aan dat de antioxidanten zeer krachtig zijn in het bestrijden van oxidatieve schade bij mensen met een hoge bloeddruk.

Mogelijk verlaagt knoflook het risico op Alzheimer en dementie. Een wetenschappelijk onderzoek bereikte hiermee gunstige resultaten.

 Levensverwachting stijgt

Hoewel het quasi onmogelijk is om dit wetenschappelijk te bewijzen bij mensen. Toch denken onderzoekers dat knoflook de levensverwachting verhoogt. Het feit dat het hart en de hersenen beschermd worden tegen ziekte en veroudering. En de ontstekingsremmende werking van knoflook zou ervoor zorgen dat we minder snel met ernstige ziekten geconfronteerd worden.

Fysieke prestaties verbeteren

Er zijn aanwijzingen dat knoflook kan helpen om de fysieke prestaties te verbeteren. We gaan er echter vanuit dat dit louter het geval is bij mensen die niet op professioneel niveau moeten presteren. Want in een wetenschappelijk onderzoek bij professionele renners zijn geen verbeteringen waargenomen in de fysieke prestaties van deze renners.

Gerelateerd:  Waarom Is Granaatappelsap Gezond Voor Ons?

Toch zien we dat bij mensen met hartziekten, na 6 weken de fysieke prestaties verbeterden. Het onderzoek werd uitgevoerd met knoflookolie. De deelnemers hadden gemiddeld ook een 12% lagere maximale hartslag.

Een ander onderzoek toont aan dat vermoeidheid als gevolg van fysieke inspanningen kan worden tegengegaan met knoflook.

Lichaam ontgiften

Het gebruiken van knoflook beschermt tegen schade van zware metalen. Deze zware metalen kunnen in het lichaam terechtkomen via onze voeding maar ook door bijvoorbeeld verontreinigde lucht. Het is dus belangrijk dat we deze kunnen verwijderen uit het lichaam.

Een studie van vier weken bij mensen die in een fabriek werken waar men batterijen produceert heeft aangetoond dat de hoeveelheid lood in het lichaam afnam met 19%.

Het is makkelijk te gebruiken

We kunnen knoflook op tal van manieren gebruiken. We kunnen de gesneden knoflookteentjes toevoegen aan gerechten. Ook kunnen we knoflookolie of supplementen gebruiken.

Indien we de look toevoegen aan onze maaltijd is het altijd beter om die eerst te hakken. En daarna een 15-tal minuten laten liggen. Om dan op het laatste moment toe te voegen aan de maaltijd. Het is zo dat de werkzame component allicine heel snel opgelost wordt in warmte.

Indien we de knoflook dus op het einde toevoegen en enkele minuten laten drogen na het hakken. Dan kunnen we de maximale hoeveelheid allicine behouden. Hoeveel er dan effectief overschiet staat ter discussie. Sommige onderzoekers beweren zelfs dat de hoeveelheid meteen vervliegt in aanraking met warmte. Het kan daarom nuttig zijn om knoflook op zijn geheel toe te voegen. Of om de knoflook te koken in water of om rauw in de maaltijd te verwerken.

Gerelateerd:  Voordelen van Natto Voor Ons Lichaam

We kunnen ook een supplement gebruiken. Deze kan u hier bestellen

Delen op:


Volg ons op: