Dopamine Tekort | Dopamine Verhogen Op Natuurlijke Wijze


Hoe kunnen we dopamine verhogen op een natuurlijke manier?

Dopamine is een zeer belangrijke neurotransmitter. Men gaat er bijvoorbeeld van uit dat deze neurotransmitter een zeer belangrijke rol speelt in het bepalen van onze motivatie, ons plezier en onze gemoedstoestand. Wanneer iemand ergens plezier aan beleeft, dat kan pakweg alles zijn waar die persoon van houdt, denk maar het roken van een sigaret, alcohol, koffie, een fysieke oefening, seks, het bekijken van pornografisch materiaal, et cetera.

Dat zijn allemaal factoren die ervoor gaan zorgen dat we het dopamine verhogen. Niet alle zaken die dopamine verhogen zijn gezond voor ons. We denken dan bijvoorbeeld aan koffie, roken en porno. Dit kan namelijk leiden tot een verslaving en kan op termijn een omgekeerd effect hebben. Met name een dopamine tekort als gevolg hebben.

Werking op de hersenen

Dopamine verhogen staat ook synoniem met het verbeteren van de functie van onze hersenen. Dit situeert zich dan vooral op de aandachtigheid en op het geheugen zelf. Wat voornamelijk dan één van de belangrijkste redenen is waarom mensen met bijvoorbeeld ADHD of een andere aandachtsstoornis, verbetering opmerken wanneer medicijnen toegediend worden. Dit zijn dan ook medicijnen die ervoor zorgen dat we het dopamine verhogen. Zij het op een chemische manier dan wel te verstaan.

werking op de hersenen

Enkele jaren geleden hadden we te maken met een trend bij studenten, de studenten gebruikten namelijk in hoge hoeveelheden rilatine.

De enige reden daarvoor was dat ze beter konden studeren en ook beter gingen presteren. Nu wanneer we wensen het dopamine verhogen is het nemen van medicatie geen goede oplossing. Er zijn tal van andere oplossingen waarmee we op een natuurlijke manier kunnen het dopamine verhogen. Op die manier kunnen we zeker en vast een dopamine tekort gaan vermijden.

Het is niet alleen echter bij ADHD dat we gunstige effecten kunnen bekomen door extra dopamine aan te maken. Ook mensen die last hebben van Parkinson kunnen hier enorm voordeel uit doen. De medicijnen die worden gegeven aan deze patiënten zijn dan ook vooral gericht op het verhogen van dopamine.

Dopamine tekort

Een dopamine tekort kan ontstaan wanneer we een verslaving hebben. Het kan ook ontstaan door mentale problemen zoals een ernstige depressie. Al is men er nog niet meteen uit of depressie de oorzaak van het dopamine tekort is, of net omgekeerd. Dat het dopamine tekort een depressie veroorzaakt. Het is zo dat sommige patiënten met een depressie, baat hebben bij het gebruiken van deze dopamine verhogende middelen. En omgekeerd ook, dat mensen met een dopamine tekort een hoger risico hebben op het krijgen van een depressie in de toekomst. Deze twee zijn dus zeer nauw met mekaar verbonden.

Gerelateerd:  Beste Kruiden Tijdens de Menopauze

Heel wat mensen hebben te maken met verslavingen. Wanneer iemand zich gelukkig voelt bij het drinken van alcohol. En na enkele jaren verslaafd raakt aan alcohol, zullen we door de alcohol meer dopamine aanmaken. Wanneer we alcohol nodig hebben zullen we ons slecht gaan voelen als gevolg van het dopamine tekort. Het is heel belangrijk om weten dat dit soort zaken een tijdelijke gunstige invloed hebben op het dopaminegehalte. Maar op termijn zeker voor problemen zullen zorgen.  Niet alleen tijdens het afkicken, maar vooral ook gedurende de verslaving. Omdat onze hersenen steeds hogere hoeveelheden zullen nodig hebben om voldoende geprikkeld te worden. Om daaruit dan dopamine aan te maken. Dit is niet alleen zo bij alcoholverslaving maar ook bij roken, drugs, seks en andere verslavingen.

Hoe kunnen we het dopamine verhogen?

Er zijn enorm veel manieren die ervoor zorgen dat we het dopamine verhogen. Wanneer we een bepaalde aandoening hebben als Parkinson kunnen we natuurlijk niet zeggen dat we het probleem kunnen oplossen met enkele simpele tips zoals sporten. Hoewel er ook bij Parkinson reeds gunstige resultaten bereikt zijn bij het gebruik van natuurlijke middelen. Met Mucuna pruriens bijvoorbeeld. Maar hierover later meer.

Wanneer we het dopamine willen verhogen als gevolg van een verslaving. Dan is het belangrijk dat we deze verslaving zo snel mogelijk stopzetten. En dan op een natuurlijke manier terug het dopamine aanvullen.

Geluid en muziek

Bepaalde geluiden en bepaalde soorten muziek kunnen helpen het dopamine verhogen. Wat zij vooral gaan doen is de golflengte in de hersenen aanpassen. Ze zullen die verhogen waardoor een stimulerend effect ontstaat. We kennen het allemaal wel, wanneer we luisteren naar muziek waar we echt van houden, dan voelen we ons goed. Dat komt door het effect van dopamine.

Calorie tekort

calorie tekort

Wanneer we op dieet zijn en onszelf een strikt calorietekort opleggen dan zullen we gewicht verliezen. Vaak zullen we echter ook merken na enkele dagen dat onze hoeveelheid energie gaat toenemen. Dit klinkt nogal onlogisch, want we nemen minder energie in. Maar toch is de output meer energie? Dat is een gevolg van de verhoogde activiteit op de neuronen die het dopamine aanmaken. (1)

Gerelateerd:  Mucuna Pruriens Dopamine Verhogende Werking

Een doel hebben

Wanneer we ergens enorm gepassioneerd door zijn zullen we merken dat we enorm gemotiveerd worden. Indien ergens in onze omgeving een opmerking wordt gegeven rond dit onderwerp, dan zullen we ook extreem geconcentreerd kunnen luisteren. De logica achter deze manier is, wanneer we onszelf een doel geven en we bereiken dit doel. Dan voelen we ons goed en worden we beloond door een verhoogd dopamine.

het spreekt voor zich dat wanneer we een hoger doel opstellen dat de beloning. We zullen dus meer dopamine aanmaken wanneer het doel moeilijker te bereiken is. We moeten echter wel de haalbaarheid daarvan inschatten en zeker zijn dat we het doel bereiken. Indien niet, dan kunnen de gevolgen net een negatief effect hebben op het dopaminegehalte. Het is dus beter om te beginnen met een makkelijk te behalen doel, zoals elke week 1 uurtje gaan lopen bijvoorbeeld. Dan om bijvoorbeeld te stellen dat we binnen 6 maand een marathon willen lopen.

Meditatie

Meditatie zal altijd een gunstig effect op onze gezondheid hebben. Wetenschappelijke onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat dit zijn effect heeft op zowel de fysieke als de mentale gezondheid. Belangrijke voordelen zijn een daling van de bloeddruk, een verbeterde bloedsomloop, meer energie en een sterker lichaam. Voordelen voor de geest zijn enorm met een verhoogd serotonine, dopamine, endorfine en een betere bescherming tegen depressie en andere mentale problemen.

Er wordt echter vaak te diep gezocht naar wat meditatie is en hoe we effectief kunnen mediteren. Hoewel dit totaal niet nodig is en mediteren eigenlijk gewoon een manier is om jezelf even tot rust te brengen en proberen je alledaagse gedachten opzij te zetten. Dit door positieve dingen te denken of door helemaal aan niets proberen te denken. (2)

Fysieke inspanning

Alle vormen van fysieke inspanning zullen ervoor zorgen dat we het dopamine verhogen. Naast het dopamine zullen we serotonine en endorfine ook gaan verhogen. Dat is dan ook de reden waarom sommige mensen verslaafd worden aan het lopen bijvoorbeeld. Dit heet dan de runners high.

Er is minstens 45 minuten aan fysieke inspanning nodig om een effect te hebben op de aanmaak van neurotransmitters. Al kunnen tijdens korte oefeningen ook verhogingen optreden. Bij veel mensen gebeurt dit pas na 45 minuten. (3) (4)

Gerelateerd:  6 Krachtige Tips Waarmee We De Hoge Bloeddruk Verlagen

Slapen

slapen dopamine tekort

Wanneer we onvoldoende slapen zullen we op termijn een dopamine tekort verkrijgen. We hebben dus zeker voldoende slaap nodig. Daarvoor is gemiddeld tussen de 6 en 8 uur per nacht nodig.

Wat er gebeurt wanneer we onvoldoende slapen is een verminderde aanmaak van neurotransmitters en seksuele hormonen. Daarbij zullen de receptoren voor deze neurotransmitters en hormonen minder effectief gaan werken.

Hoewel, wanneer we slechts 1 nacht bijvoorbeeld weinig of niet slapen. Omdat we een dringende taak moesten afwerken, kunnen we echter het dopamine verhogen. Dit moet dan wel gecompenseerd worden met voldoende slaap in de toekomst. Zodat we op wekelijks vlak nog steeds aan het gemiddelde aantal uren slaap komen.

Zon

Waarom houden bijna alle vrouwen zoveel van zonnen? Dat heeft niet alleen als reden dat ze er een mooie gebruinde huid van krijgen. Onderzoek heeft aangetoond dat we door het zonnen onze neurotransmitters verhogen. Met name het dopaminegehalte en serotoninegehalte. Een aanbevolen hoeveelheid daarvoor ligt tussen de 30 en de 60 minuten. (5)

Een ander belangrijk voordeel van regelmatig in de zon vertoeven is niet alleen dat we het serotonine verhogen, maar ook dat we meer vitamine D zullen aanmaken. Dat geldt vooral tijdens de zomerperiodes. Wanneer we slechts enkele minuten in de middagzon vertoeven tijdens de zomermaanden, kunnen we reeds 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D aanmaken.

Omega 3

visolie dopamine verhogen

Omega 3 kan helpen het dopamine verhogen. Dit hebben wetenschappelijke onderzoeken kunnen aantonen. Men kon onder meer gunstige effecten zien bij het gebruik van visolie bij mensen die lijden aan Parkinson. Alsook bij mensen die lijden aan depressie. Het is vooral DHA en EPA die hiervoor verantwoordelijk zijn. Het is dus belangrijk dat we elke week twee keer vette vis eten. Voorbeelden daarvan zijn tonijn, zalm, sardines, makreel …

Indien we deze hoeveelheden niet halen dan kunnen we ofwel een visolie supplement gebruiken of een krill olie supplement gebruiken. Hoewel krill olie supplement meestal wordt genomen in lagere hoeveelheden zien we dat de effecten krachtiger zijn dan bij gewone visolie supplementen. (6)

Mucuna Pruriens

mucuna pruriens dopamine

Ook bij het gebruik van mucuna pruriens werden voordelen gevonden bij mensen die lijden aan de ziekte van Parkinson. Deze effecten waren zelfs zo krachtig dat mucuna pruriens supplementen de hoeveelheid dopamine verhogen op exact dezelfde manier als de medicijnen tegen Parkinson. Het dopamine tekort kon dus opgelost worden door mucuna pruriens supplementen te gebruiken als door medicatie tegen Parkinson te gebruiken. (7)

 

 

 


Related posts

Leave a Comment